„Strategia z Dakaru” została podpisana podczas III Euro-Afrykańskiej Konferencji Ministerialnej na temat Migracji i Rozwoju w stolicy Senegalu w listopadzie 2011 roku jako dalszy rozwój porozumień z Rabatu na lata 2012-2014.
Strategia ta opiera się na stopniowym osiąganiu 10 priorytetowych celów poprzez zapewnianie wymian międzynarodowych, poszanowanie praw migrantów oraz udzielanie dotacji dla afrykańskich organizacji i placówek narodowych, co wiązało się z integracją skutecznych narzędzi i nowych możliwości w sferze migracji . Miało to na celu zapewnienie ścisłej koordynacji i promowania synergii w ramach Partnerstwa Afryka-UE na rzecz migracji, mobilności i zatrudnienia oraz innych procesów dialogu na temat migracji we wszystkich odpowiednich politykach. Wśród nich znalazło się Światowe Forum Migracji i Rozwoju, dialog UE-ACP na temat migracji i rozwoju oraz regionalne i subregionalne ramy działań i współpracy, a także instrumenty wielostronne dotyczące kwestii migracji, takie jak „5+5”. , Europejska Polityka Sąsiedztwa, Unię dla Śródziemnomorza oraz Dialog w sprawie Śródziemnomorskiej Migracji Tranzytowej
Strategia Dakaru opierała się na następującej obserwacji: Proces z Rabatu ustanowił ramy dialogu między krajami, których dotyczy szlak migracyjny Afryki Zachodniej. Ramy te umożliwiły rozwój wzmocnionej współpracy poprzez realizację licznych inicjatyw dwustronnych, subregionalnych, regionalnych i wielostronnych.
Przyjęty w Paryżu trzyletni program współpracy na lata 2009-2011 potwierdził swoje znaczenie. W obecnej sytuacji uznano, że należy go pogłębić.
Zdecydowano, że realizacja strategii na lata 2012-2014 musiałaby opierać się na następujących elementach:
I. Pięć zasad, które odzwierciedlają ducha Deklaracji z Rabatu;
II. Ramy współpracy i dialogu oparte na trzech filarach procesu z Rabatu, który jest procesem Paryskiego Programu Współpracy;
III. Dziesięć celów priorytetowych, dla których partnerzy zobowiązują się realizować szereg działań; oraz
IV. Środkach skutecznego wdrażania, monitorowania i oceny oraz konkretne wyniki.
Warto omówić przede wszystkim 5 „zasad implementacji”, którymi miały kierować się państwa strony oraz 10 celów priorytetowych, podlegających następnie przeglądowi realizacji.
1. „Zasady implementacji” w Strategii z Dakaru
1.1. Dialog Pracy
Uznano, że proces z Rabatu musi nadal być procesem opartym na dialogu zorientowanym na działanie. Spotkania, a w szczególności regularne seminaria ekspertów, pomagają w rozwoju dialogu. Właściwa kontynuacja wniosków z tych spotkań jest konieczna, aby zapewnić ich faktyczne wdrożenie w praktyczny sposób, przynosząc wymierne rezultaty.
1.2. Elastyczne i zrównoważone podejście
Założono, że „proces z Rabatu” jest dostosowany do rozwoju ruchów migracyjnych i potrzeb krajów partnerskich. Sukces procesu z Rabatu opiera się na równowadze między trzema filarami tego procesu: organizacją legalnej migracji, zwalczaniem nielegalnej migracji oraz wzmocnieniem synergii między migracją a rozwojem.
1.3. Spójny dialog
Przyznano, że proces stanowi główne ramy dialogu regionalnego w ramach globalnego podejścia do migracji między krajami pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia w odniesieniu do migracji z Afryki Zachodniej i Środkowej oraz monitoruje spójność międzyrządowych polityk. Z tego punktu widzenia jest siłą napędową inicjatyw realizowanych na poziomie bilateralnym, subregionalnym, regionalnym i wielostronnym przez Unię Europejską, organizacje regionalne oraz państwa europejskie i afrykańskie będące członkami procesu z Rabatu.
1.4. Zaangażowani partnerzy
Przyjęto, że proces ma charakter międzyrządowy i jest otwarty dla pewnej liczby organizacji partnerskich. Społeczeństwo obywatelskie, stowarzyszenia migrantów, partnerzy społeczni, sektor prywatny oraz władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę we wdrażaniu działań. Komitet sterujący, składający się obecnie z Belgii, Burkina Faso, Gwinei Równikowej, Francji, Włoch, Maroka, Hiszpanii Senegal, Komisji Europejskiej i ECOWAS, jest odpowiedzialny za kierowanie i kierowanie tym procesem. Konsultuje się z innymi państwami i organizacjami za pośrednictwem sieci punktów kontaktowych.
1.5. Wspólna odpowiedzialność
Uznano, że intencją partnerstwa jest jak najlepsze zarządzanie ruchami migracyjnymi między krajami pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia w duchu współodpowiedzialności. Partnerzy działają na rzecz realizacji Programu Współpracy Paryskiej na zasadzie dobrowolności, zgodnie ze specyfiką ich sytuacji w zakresie migracji i wynikającymi z niej priorytetami. Partnerzy zobowiązali się również do osiągnięcia dziesięciu priorytetowych celów.
2. Płaszczyzny współpracy
Podobnie jak w poprzednich dokumentach strategicznych konferencji międzyrządowych przyjęto, że kluczowym filarem programu musi być organizacja legalnej migracji.
Państwa strony uznały, że legalna migracja to szansa na rozwój gospodarczy i społeczny krajów pochodzenia i przeznaczenia, a dla migranta szansa na rozwój ludzki oraz zdobywanie zasobów i umiejętności. Aby zapewnić, że możliwości te są w pełni korzystne dla wszystkich, należy uwzględnić potrzeby rynku pracy kraju docelowego i kraju pochodzenia, a także umiejętności kandydata do migracji. Partnerzy muszą również zdawać sobie sprawę ze zmian demograficznych w Afryce i wysokiego poziomu przemieszczania się w samym subregionie.
Partnerzy potwierdzili też chęć zwiększenia możliwości legalnej migracji, oceny potrzeb krajów partnerskich w celu określenia polityki migracyjnej, dostosowania istniejących ram prawnych w celu ułatwienia możliwości legalnej migracji oraz wspierania możliwości legalnej migracji -migracja do Afryki. Działania te obejmują realizację programów migracji wahadłowej, projekty wymiany, uproszczenie formalności wizowych długoterminowych dla pracowników i studentów, poprawę ochrony socjalnej migrantów, promowanie godnej pracy oraz wsparcie dla podniesienia zdolności krajów partnerskich. Partnerzy potwierdzają wolę przeorientowania współpracy instytucjonalnej między swoimi krajami w celu zwiększenia możliwości legalnej migracji, opracowania informacji o możliwościach legalnej migracji oraz pracy na rzecz rozwoju sieci obserwatoriów migracji.
Na drugim miejscu wśród płaszczyzn współpracy państwa zdecydowały się wskazać na konieczność walki z nieregularną (nielegalną) migracją.
Państwa uznały, że w interesie krajów docelowych, tranzytowych i krajów pochodzenia leży współpraca na rzecz ograniczenia nielegalnej migracji i zwalczania siatek przestępczych zajmujących się przemytem migrantów i handlem ludźmi. Dzięki współpracy między partnerami możliwy byłby znaczny postęp w ramach procesu z Rabatu. Ta współpraca musi być dalej wzmacniana ale też musi funkcjonować zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego i odpowiednimi zobowiązaniami międzynarodowymi.
Partnerzy potwierdzili wolę ustanowienia skoordynowanych ram zarządzania i współpracy operacyjnej mających na celu zwalczanie nielegalnej migracji, aby wesprzeć wysiłki krajów afrykańskich w walce z siatkami zajmującymi się nielegalną migracją i handlem ludźmi oraz przemytem migrantów, a także przyjmowania nielegalnych migrantów na swoim terytorium oraz zwiększania świadomości w krajach pochodzenia na temat zagrożeń i konsekwencji związanych z nielegalną migracją. Partnerzy potwierdzili również chęć poprawy jakości systemów rejestracji ludności i zwalczania oszustw związanych z dokumentami, wzmocnienia kontroli granic oraz kampanii przeciwko handlowi ludźmi i przemytowi migrantów, w tym poprzez promowanie koncepcji zintegrowanego zarządzania granicami i opracowanie odpowiednich ramy. Uznano, że readmisja to ważne narzędzie w zarządzaniu migracją. Partnerzy potwierdzili swoje zaangażowanie w poprawę skuteczności procedur readmisji oraz poprawę pomocy w obszarze powrotu i reintegracji.
Ponownie jak we wszystkich dokumentach strategicznych i deklaracjach politycznych przyjmowanych w ramach procesu z Rabatu, wskazano na szczególną role synergii pomiędzy rozwojem i migracją.
Strony potwierdziły chęć wspierania rozwoju gospodarczego i społecznego oraz polityki zatrudnienia w krajach pochodzenia poprzez wzmacnianie i czerpanie ze zrozumienia związku między migracją a rozwojem, wspierania wzrostu gospodarczego i rozwoju krajów pochodzenia oraz zachęcania do alternatywy dla „drenażu mózgów”. Potwierdziły też chęć ułatwienia obniżenia kosztów przekazów pieniężnych i przyczynienia się do ich zabezpieczenia, zwłaszcza w ramach partnerstwa z Afrykańskim Instytutem Przekazów i Bankiem Światowym, oraz poprawy wykorzystania przekazów pieniężnych z korzyścią dla gospodarki i rozwój społeczny krajów pochodzenia.
3. Cele priorytetowe
Implementacyjną część strategii z Dakaru stanowi 10 kluczowych celów priorytetowych podzielonych na poszczególne działania szczegółowe.
3.1. Filar 1 – organizacja legalnej migracji
W ramach tego filaru wskazano na następujące cele:
– Ułatwienie wymiany między różnymi stronami zaangażowanymi w mobilność
– Zapewnienie instytucjom krajowym i regionalnym środków i zdolności do wdrażania polityk mobilności
– Zagwarantowanie poszanowania praw i integracji migrantów
W ramach celu pierwszego, zaproponowano między innymi następujące działania:
W ramach celu drugiego:
W ramach celu trzeciego:
3.2. Filar 2. – walka z nieregularną (nielegalną) migracją
W ramach tego filaru wskazano na następujące cele:
– Poprawa zarządzania granicami, skuteczności procedur readmisji i warunków powrotu nielegalnych migrantów
– Wzmocnienie ochrony grup szczególnie wrażliwych
– Zapewnienie bezpieczeństwa rejestrów stanu cywilnego i usprawnienie zarządzania nimi
Dla realizacji celu pierwszego w ramach tego filaru, zaproponowano następujące działania:
Dla realizacji celu drugiego, zaproponowano następujące działania:
Dla realizacji celu trzeciego, zaproponowano następujące działania:
3.3. Filar 3 – wzmacnianie synergii między migracją i rozwojem
W ramach tego filaru wskazano na następujące cele:
– Poprawa mobilizacji przekazów pieniężnych migrantów z korzyścią dla ich krajów pochodzenia
– Wykorzystanie potencjału zaangażowania migrantów w krajach pochodzenia
– Wykorzystanie potencjału zaangażowania migrantów w krajach pochodzenia
Dla realizacji celu pierwszego w ramach tego filaru, zaproponowano następujące działania:
Dla realizacji celu drugiego:
Dla realizacji celu trzeciego:
Strony konferencji przyjęły w strategii także jeden cel horyzontalny: „ustanowienie spójności polityk i koordynację w pozyskiwaniu i udostępnianiu informacji”
BIURO POSŁA DO PE LESZKA MILLERA
UL. PIEKARY 17 P. 10,
61-823 POZNAŃ
© 2021 Leszek Miller. All Rights Reserved.
Designed by PinkShark.pl