Migracje w procesie politycznej współpracy UE z państwami Afryki – Plan Paryski
Procesy migracyjne ze szczególnym uwzględnieniem migracji niekontrolowanych, maja istotny wpływ na politykę państw członkowskich Unii Europejskiej. Próby ich uregulowania wobec braku uniwersalnych norm międzynarodowych są przedmiotem kolejnych inicjatyw politycznych UE podejmowanych we współpracy z krajami tradycyjnego pochodzenia i tranzytu migrantów do krajów UE.
Kolejnym etapem tej współpracy była konferencja ministerialna 55 krajów UE i Afryki w listopadzie 2008 r w Paryżu. Konferencja stanowiła kontynuację procesu politycznego zapoczątkowanego w Rabacie.
Na konferencji paryskiej państwa zdecydowały się na przyjęcie 3 letniego planu współpracy.
Państwa – strony konferencji uznały, że globalne i uzgodnione zarządzanie migracją jest ważnym aspektem stosunków międzynarodowych, a zorganizowana migracja, w szczególności poprzez odpowiednie nowe inicjatywy współpracy, przyczynia się do rozwoju zainteresowanych krajów.
Jednocześnie organizacja migracji musi być zgodna z podstawowymi prawami i godnością migrantów, a szczególną uwagę należy zwrócić na politykę integracyjną i zapewnienie godnej pracy dla migrantów.
Uznano w związku z tym, że należy ustanowić stałą współpracę, opartą na globalnym i wielowymiarowym partnerstwie między krajami pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia, która nie będzie jednak skuteczna, jeśli nie obejmie organizacji legalnej migracji, walki z nielegalną migracją i poszukiwania synergii między migracjami i rozwojem.
Konferencja przywołała dotychczasowy dorobek prób regulacji procesów migracyjnych:
– euro-afrykańską wspólną deklarację w sprawie migracji i rozwoju oraz plan działania z Wagadugu na rzecz zwalczania handlu ludźmi, przyjętą podczas euroafrykańskiej konferencji ministerialnej w sprawie migracji i rozwoju, która odbyła się w dniach 22-23 listopada 2006 r. w Trypolisie,
– konkluzje ze spotkania podsumowującego pierwszą euroafrykańską konferencję ministerialną na temat migracji i rozwoju, która odbyła się 21 czerwca 2007 r. w Madrycie,
– prace Światowego Forum ds. Migracji i Rozwoju, które odbyły się w Brukseli w dniach 9-11 lipca 2007 r. oraz w Manili w dniach 27-30 października 2008 r.,
– plan działania przyjęty podczas pierwszej eurośródziemnomorskiej konferencji ministerialnej w sprawie migracji, która odbyła się w Albufeirze w dniach 18 i 19 listopada 2007 r.,
– konkluzje współprzewodnictwa trzech spotkań przygotowujących do drugiej euroafrykańskiej konferencji ministerialnej w sprawie migracji i rozwoju, która odbyła się w Rabacie (3 i 4 marca 2008 r.), Wagadugu (20, 21 i 22 maja 2008 r.) i Dakarze (9, 10 i 11 lipca 2008 r.),
– Partnerstwo strategiczne przyjęte podczas drugiego szczytu euroafrykańskiego, który odbył się w Lizbonie w dniach 8 i 9 grudnia 2007 r., w szczególności pkt 7 planu działania w sprawie migracji, mobilności i zatrudnienia,
– Deklarację paryską w sprawie skuteczności pomocy z dnia 2 marca 2005 r. oraz plan działania z Akry przyjęty podczas trzeciego forum wysokiego szczebla w dniu 4 września 2008 r.,
Strony zdecydowały się na przyjęcia planu 3-letniego.
Plan opierał się na 3 filarach:
– Organizacja legalnej migracji
– Walka z nielegalną migracją
– Synergia między migracją a rozwojem
Plan w swoim założeniu miał stanowić podstawę wielostronnych i dwustronnych działań prowadzonych przez państwa i instytucje będące stronami Procesu Euroafrykańskiego we współpracy z organizacjami – obserwatorami. Uczestnicy zobowiązywali się do realizacji, na zasadzie dobrowolności, przedstawionych w nim działań, zgodnie ze specyfiką ich sytuacji migracyjnej i wynikającymi z niej priorytetami. Mieli wybrać środki programu, które zamierzają promować, a także odpowiednie procedury i finansowanie.
Wdrażanie to miało odbywać się w pełnym poszanowaniu praw podstawowych i godności ludzkiej, zasad prawa międzynarodowego oraz międzynarodowych zobowiązań podjętych przez strony. Miało też brać pod uwagę potrzebę globalnego i zrównoważonego podejścia do realizacji trzech filarów programu, a także niezbędną równowagę między zobowiązaniami krajów pochodzenia i kraju przeznaczenia.
Pierwszy filar planu stanowiła organizacja legalnej migracji
W ramach tego filaru miały być realizowane następujące priorytety:
– Ułatwienie pojawienia się możliwości legalnej migracji
– Wzmocnienie współpracy instytucjonalnej i informacji o legalnej migracji
W ramach priorytetu pierwszego znajdowały się takie założenia szczegółowe jak:
Ocena potrzeb krajów docelowych i krajów pochodzenia w celu określenia polityki migracyjnej poprzez:
Dostosowanie istniejących ram prawnych, aby ułatwić legalną migrację poprzez:
W priorytecie drugim znajdziemy m.in. założenia takie jak ;
Przekierowanie współpracy instytucjonalnej między krajami docelowymi i pochodzenia w celu ułatwienia legalnej migracji poprzez (np.): Tworzenie lub rozszerzanie w krajach pochodzenia, które mogą wyrazić taką potrzebę, agencji lub wyspecjalizowanych służb w zakresie informacji i zarządzania zatrudnieniem lub legalną migracją. We współpracy, w stosownych przypadkach, z sektorem prywatnym, organizacje te mogą rozszerzyć swoje kompetencje o rekrutację migrantów, szkolenie zawodowe, procedury wyjazdu i reintegrację po powrocie do krajów pochodzenia.
Wśród założeń filaru drugiego, dotyczącego walki z nielegalną imigracja, państwa strony zgodziły się opierać swoją współpracę na katalogu pewnych zasad, które uznawały za fundamentalne; „Nielegalna migracja musi być prowadzona z pełnym poszanowaniem praw podstawowych i godności osoby ludzkiej, zasad prawa międzynarodowego i odpowiednich zobowiązań międzynarodowych. Musi najpierw w pełni przestrzegać, w ramach mieszanych przepływów migracyjnych, statusu uchodźców, gwarancji przysługujących osobom ubiegającym się o azyl oraz zasady non-refoulement”
Państwa strony uznały, że dla realizacji tego filaru planu należy zrealizować następujące priorytety:
Warto wskazać, że wzmocnienie kontroli granic zostało potraktowane w planie zdawkowo. Działania zaproponowane ograniczały się do:
– Promowania wdrażania koncepcji zintegrowanego zarządzania granicami w krajach afrykańskich.
– Poprawy kontroli na wszystkich granicach w Afryce poprzez:
Można zaryzykować twierdzenie, że zaproponowane środki nie były adekwatne w stosunku do deklarowanych celów planu.
Równie nieadekwatny wydaje się zapis o działaniach dotyczących readmisji, autorzy planu proponują w tym zakresie:
Najbardziej rozbudowaną cześć planu stanowią założenia dotyczące rozwoju, na których skoncentrowała się uwaga państwa afrykańskich.
Państwa – strony zakładały, że wzmocnienie synergii między migracją a rozwojem jest korzystne dla konsolidacji polityki zatrudnienia i zarządzania migracją oraz większego zaangażowania diaspory w rozwój gospodarczy i społeczny ich krajów pochodzenia; ułatwia również przekazy pieniężne i praktykę migracji wahadłowej. Wskazane jest również promowanie wzrostu, produktywnego zatrudnienia i godnej pracy w krajach i regionach pochodzenia.
W tym celu państwa zdecydowały się na wybór następujących priorytetów:
Wśród najbardziej interesujących propozycji realizacji priorytetu pierwszego znajdujemy:
W zakresie badań:
W Zakresie promocji wzrostu gospodarczego:
BIURO POSŁA DO PE LESZKA MILLERA
UL. PIEKARY 17 P. 10,
61-823 POZNAŃ
© 2021 Leszek Miller. All Rights Reserved.
Designed by PinkShark.pl